Damm.nu

Katalog över webbsidor

Här har hittar bra hemsidor inom hälsa och friskvård.

HÄLSA:

Så kan friskvård och hälsosam livsstil påverka ditt liv på ett bra sätt

Alla vill vi vara så friska och hälsosamma som möjligt, men på senare år har allt fler börjat inse att det inte bara är medicin och läkare som kan påverka hälsan på ett positivt sätt, istället har även friskvård, dvs. att aktivt försöka förebygga sjukdomar och en allmänt hälsosam livsstil, en viktig roll i att få oss att må så bra som möjligt, så länge som möjligt.
Bland annat påverkas mångas hälsa positivt av att man försöker hålla en så optimal vikt som möjligt, att man inte dricker och röker för mycket, att man rör på sig, samt att man äter hälsosamt, och får i sig tillräckligt med vitaminer, fibrer, frukt och grönt, med mera.

Varför är då detta viktigt?
En hälsosam livsstil gör att man inte drabbas av problem som t.ex. ett för högt blodtryck, som i sig kan vara besvärande nog, men som också kan leda till flera allvarliga följdsjukdomar. Att man är i god form gör även att man orkar mer, och därmed t.ex. orkar träna mer och röra på sig regelbundet, något som i sin tur påverkar hälsan positivt i sig. Är man i dålig form är det med andra ord jobbigare att bli i god form, än om man redan är i hyfsat bra form, och bara vill förbättra den lite.

Friskvård och hälsosam livsstil gör även att man får mer energi, vilket är något som allt mer svenskar behöver. Man kan alltså bli mer ”uppåt” utan särskilda mediciner, bara genom att må bra annars.
Även sömnen brukar påverkas positivt av att man tar hand om sig själv bättre. Många svenskar lider nämligen av sömnproblem som inte tycks ha någon särskild, allvarlig orsak. Och att man sover för lite brukar dessutom leda till ytterligare besvär och bekymmer.

Träning och hälsa

Genom att vila tillräckligt och må bra i kroppen minskar man också stressen i många fall, då man lär sig hantera miljön och yttre påverkningar bättre. Stress är en av de allra största hälsobovarna för många, så även detta är mycket viktigt!

Fast det kan kännas som att små åtgärder, som t.ex. att lägga om sina matvanor,  sova några timmar mer eller liknande, inte kan ha så stor påverkan, stämmer detta alltså inte alls. Istället kan väldigt många påverka sin hälsa och sitt allmänna välbefinnande på ett mycket radikalt sätt genom att helt enkelt skaffa sig lite bättre vanor. Det viktiga är dock att man verkligen gör vanorna till just vanor, då man ofta ser resultat endast efter ett tag, dvs. inte dagen eller veckan efter att man börjat med den nya livsstilen. Så det är viktigt att även vara tålmodig och inte ge upp när man först börjar tröttna på de nya, hälsosammare vanorna!